Teamwork – skuteczna praca w zespole.

Praca w zespole rządzi się swoimi zasadami! Im lepiej je poznasz, tym większa szansa, że odnajdziesz swoje miejsce w grupie, a Twoje działania wejdą na wyższy poziom. Praca z ludźmi wymaga umiejętnej współpracy w wielu aspektach – przyglądamy się im bliżej.
 

Lider – mistrzowska rola!

Zazwyczaj w każdym zespole jest osoba, która “przewodzi”. Jej rola jest nieoceniona i wymaga wielu umiejętności, zarówno miękkich, jak i twardych. Dobry przywódca przede wszystkim potrafi tak zorganizować pracę w zespole, aby każda osoba znalazła dla siebie odpowiednie pole do działania, a jej możliwości były w pełni wykorzystane. Lider musi mieć żelazne zasady, potrafić rozstrzygać konflikty i nie doprowadzać do ich generowania. Jest osobą decyzyjną, dlatego jego wiedza nie może budzić zastrzeżeń. Lider musi wziąć odpowiedzialność nie tylko za swoje działania, ale także za efekt pracy całej grupy. Co za tym idzie, powinien wykazywać się troską o innych oraz służyć pomocą. Rola lidera grupy jest niezwykle ważna, dlatego ten wybór nie może być przypadkowy.

 

Zagrania poniżej pasa…

Często spotykanym “zagraniem” w pracy w grupie jest zrzucanie odpowiedzialności na “nikogo”. W grupie łatwiej ukryć swoje błędy lub złe decyzje. Taka droga prowadzi jednak do nikąd, ponieważ grupa zazwyczaj rozliczana jest za efekt pracy, a najsłabsze ogniwo prędzej czy później zostanie “odkryte”. Lepiej uczyć się na własnych błędach, wykazywać się odpowiedzialnością za swoją pracę i dążyć do podnoszenia jej jakości na coraz wyższy poziom. Nieuczciwe zachowanie zawsze wyjdzie na jaw, a opinia grupy ma znaczenie! Zgrany zespół to już połowa sukcesu, dlatego warto zawalczyć o dobre relacje w grupie!

 

Co dwie głowy, to nie jedna!

Praca w zespole pozwala rozwinąć skrzydła, gdy zderzają się ze sobą różne zdania, koncepcje i pomysły, efekt pracy może być imponujący! Ciężej o zmęczenie materiału, a wzajemna motywacja napędza do działania. Grupa wykorzystuje doświadczenia i różnorodne umiejętności wielu osób, dlatego ostateczny efekt powinien być na wysokim poziomie. Ważne jest, aby każdy członek zespołu zajmował w nim odpowiednie miejsce, wykorzystując swoje indywidualne możliwości i predyspozycje.

 

Nie samą pracą człowiek żyje…

Zgranie zespołu to także klucz do sukcesu. Wzajemne relacje buduje się nie tylko poprzez wspólną pracę, ale także spotkania towarzyskie. Wyjście całą grupą na kolację, wspólny trening czy wyjazd integracyjny to doskonała okazja do zbudowania relacji i poznania się bliżej. Grupa połączona nie tylko doświadczeniami związanymi z pracą to zgrany zespół!

 

Praca w zespole rządzi się własnymi prawami. Pamiętaj o:

  • odpowiedzialności za swoje działania,
  • dostosowaniu swoich umiejętności od obowiązków,
  • wzajemnym szacunku,
  • dbaniu o relacje z grupą,
  • życzliwości i dyscyplinie!
  • Share this post

Zostaw komentarz