Konstruktywny feedback w pracy

Konstruktywny feedback – jak formułować? Jak przekazywać informacje zwrotne, aby ich wykonanie było zgodne z uwagami? Okazuje się, że to wcale nie taka łatwa sztuka, jak może się wydawać! Od tego, w jaki sposób przekażesz swoje uwagi, zależy czy zostaną poprawnie zrozumiane. Nie możesz oczekiwać wprowadzenia zamian np. do projektu czy sposobu pracy, jeżeli Twój odbiorca nie będzie rozumiał Twoich uwag.

 

Jak skonstruować poprawny feedback? Zastosuj się do kilku naszych porad, a szybko zobaczysz różnicę!

 

Pożegnaj się z “mową trawą”!

Przede wszystkim zwróć uwagę na styl wypowiedzi, zarówno w piśmie, jak i w mowie, unikaj ogólników i zbyt rozbudowanych zdań. Zwięzłe, rzeczowe i krótkie informacje zdecydowanie ograniczą możliwości ich błędnej interpretacji. Jeżeli w gąszczu słów sam ich autor nie wie, co miał na myśli – jest pewnym, że odbiorca tym bardziej nie wyciągnie prawidłowych wniosków.

 

Uporządkuj swoją wypowiedź!

Uporządkuj swoje uwagi, wnioski i prośby – nadaj im rangę według własnych priorytetów. Być może od uwagi najpilniejszej, po te mniej ważne lub według własnego schematu. Ważne, aby odbiorca wiedział po kolei, od czego ma zacząć i co po kolei robić, aby spełnić oczekiwania przełożonego. Jeżeli “wrzucisz wszystko do jednego wora” nie spodziewaj się, że rozmówca sam odkryje Twoje intencje. Nie skupiaj się także na wielu rzeczach naraz, omawiaj jednorazowo jedną, dwie sprawy, przy lawinie uwag ciężko wszystko dobrze zapamiętać, a odbiorca może być nadto “przytłoczony”.

 

Dostosuj wypowiedź do odbiorcy!

O tym, czy Twoje wskazówki będą odpowiednio zrozumiane, będzie decydował także zastosowany język. Zbyt specjalistyczne słownictwo lub zbyt prosty język może wprowadzić rozmówcę w zakłopotanie i dodatkowo powodować nowe bariery komunikacyjne.

 

Dawaj wskazówki, a nie krytykuj!

Emocje trzymaj na wodzy – feedback to nie krytyka, a wskazówki. Nie oceniaj (przynajmniej nie to jest istotą feedbacku) i z pewnością nie pomoże w zrozumieniu sugestii, a już na wstępie zdemotywuje odbiorcę. Przy zastosowaniu elementów oceny pamiętaj, aby nie oceniać osoby, a konkretne zachowanie.

 

Dostosuj czas i wybierz odpowiedni moment!

Nie kieruj feedbacku po zbyt długim odstępie czasu od czynności czy zachowania, które ma być poprawione. Odbiorca nie będzie miała “na świeżo” minionej sytuacji i nie wczuje się w nią tak dobrze, jak gdy miała ona miejsce. Dobrze, jeżeli regularnie dajesz znać co i jak wykonywać. Dbaj, aby rozmówcy mieli czas na rozmowę, nie odbywaj jej w biegu, na korytarzu czy pomiędzy wykonywaniem innych obowiązków.

 

Odpowiednio skonstruowany feedback to połowa sukcesu! Przygotuj się do jego przeprowadzenia i nigdy nie idź na żywioł!

  • Share this post

Zostaw komentarz